Tipul 3 Competitivul

Tipul adaptabil, orientat spre obtinerea succesului.

Cei din tipul 3 sunt increzatori in fortele proprii, atractivi, fermecatori. Ambitiosi, competenti si energici, pot fi foarte interesati de pozitia lor sociala si foarte motivati pentru a se realiza.

Sunt eficienti, au mereu ceva de facut. Preiau initiativa si muncesc din greu pentru a-si atinge scopurile. Foarte adaptabili, exceleaza in “a simti lucrurile” si a satisaface asteptarile altora. Vor atat de tare ca succesul sa le fie atribuit incat sunt dispusi sa ajunga robii muncii lor, inlaturand astfel orice competitie.

Entuziasti, ii antreneaza si pe ceilalti, stiu sa organizeze, sa descrie cu claritate scopurile, sa repartizeze sarcinile, sa determine criterii de reusita, sa se ocupe de fiecare detaliu. Devin lideri incontestabili si sunt urmati cu usurinta, pentru ca inspira incredere, curaj si siguranta.

Motivatia lor principala este sa fie apreciati pentru ceea ce fac, fiind animati de dorinta de a starni admiratia si a-i impresiona pe ceilalti. Aflati mereu in cautarea afirmarii, isi directioneaza atentia spre identificarea oportunitatilor ce ii pot favoriza reusita.

Sistemul lor de valori s-a dezvoltat in jurul urmatoarelor conduite: increderea in sine, performanta, prestigiu, imaginea reusitei. De aceea, evita asumarea unor riscuri care l-ar putea conduce la esec.

Persoanelor din tipul Trei le place sa ramana active si mereu pe fuga, astfel incat le este greu sa se opreasca sau sa incetineasca ritmul. Sunt concentrate pe a-si mentine imaginea, dar atingerea rezultatelor poate sa le afecteze sanatatea sau nevoile personale.

In mediul american de afaceri, un mediu puternic influentat de tipul Trei de personalitate, performerii primesc destul de multe stimulente pozitive pentru productivitate si eficienta.

Insa, un pericol mare pentru ei este concentrarea exclusiva pe rasplata materiala si pe lauda, astfel ca ajung sa piarda contactul cu ceea ce sunt cu adevarat in interior. Este greu pentru ei sa iasa din roluri, sa isi simta propriile sentimente si sa decida ce este mai important pentru ei.

In relatiile interpersonale

Deseori apare o confuzie intre a fi cel mai bun si a fi cel mai cunoscut. Asociaza valoarea sa personala cu imaginea sociala si posesiunile materiale. Daca nu e promovat isi va pune imediat intrebari despre valoarea sa.

Ii place sa fie in centrul atentiei si ii este greu cand altcineva beneficiaza de aprecierea celorlalti. Interpreteaza asta ca pe un esec deoarece se afla continuu in cautarea prestigiului.

Adevaratul castig in relatiile interpersonale este sa te arati tu insuti, fara a-ti imbunatati imaginea artificial. De aceea, este recomandat pentru tipul Trei sa nu afiseze un optimism exagerat, sa nu se arate nerabdator si dezinteresat in relatiile cu cei din jur, sa dea atentie persoanelor cu care inteactioneza in mod sincer, sa tina cont de emotiile si sensibilitatea acestora.

Decizii

Stabileste cu rapiditate optiunile, cu argumente pro si contra pentru fiecare, dupa care se pune in miscare si incepe planificarea actiunilor.

Prefera sa ia decizii de actiune pe termen scurt, cu o tendinta de a lasa deoparte obiectivele pe termen mediu si lung, deoarece doreste ca rezultatele muncii sale sa  se observe cat mai rapid.

Important ar fi sa isi adapteze criteriile de luare a deciziilor in functie de oportunitatea si de impactul lor asupra colaboratorilor.

Comunicare

Este increzator si sigur pe sine, asadar discursul sau va fi clar, la obiect, orientat spre solutii, si in acelasi timp formulat intr-o maniera simpla si placuta.

Pentru ca este o persoana de actiune, devine nerabdator cand asista la sedinte lungi sau cand este pus in situatia de a transmite mesaje cu incarcatura emotionala.

Va trebui sa invete cum sa ii asculte pe ceilalti, astfel incat acestia sa se simta intelesi si importanti. De asemenea, este necesar sa se exprime intr-un mod sincer si autentic, ceea ce presupune sa intre in contact cu adevaratele sale sentimente si sa le accepte.

Conflicte

Abordeaza problemele intr-o maniera practica, in asa fel incat sa treaca la actiune cat mai repede si sa depaseasca situatia.

Prefera sa evite conflictele, concentrandu-se asupra muncii sale, insa poate deveni exploxiv cand cineva reuseste sa il infurie.

Este de preferat sa isi recunoasca trairile interioare si sa le exprime, decat sa considere o ofensa personala faptul ca cineva se supara din cauza atitudinii sale.

Feedback

Incurajeaza feedback-ul sincer, cu caracter practic, ca o modalitate de a-i ajuta pe ceilalti sa isi rezolve problemele.

Cu toate acestea, este perceput ca nerebdator si dezinteresat atunci cand nu trateaza un subiect  de discutie in profunzime si nu acorda suficient timp de dezbatere.

Este indicat sa se arate intelegator si implicat, in aceeasi masura in care trateaza cu obiectivitate subiectul, insa mai mult decat atat este nevoie sa participe si la nivel  emotional la discutia respectiva.

Deoarece acorda o mare importanta imaginii sale, va avea dificultati serioase atunci cand va fi pus in situatia de a primi feedback-ul celorlalti.

Vanzari

Transmite incredere in produs sau serviciu, are sarm, se adapteaza clientilor din zbor, are intotdeauna ceva de propus, isi urmareste continuu obiectivul de a incheia tranzactia.

Poate exagera cu increderea de sine in procesul de negociere devenind prea insistent, de aceea unii dintre clienti il pot considera alunecos sau nesincer.

Astfel, este necesar sa se concentreze pe o atitudine deschisa si transparenta, oferind informatii la obiect despre costuri si alte detalii ale produselor sau serviciilor respective.

Leaderhisp

Spiritul sau antreprenorial energic se concretizeza prin stilul focusat pe obiective bine determinate si atitudinea pozitiva directionata spre actiune.

Un exercitiu bun pentru managerul din tipul Trei este sa isi ia timp pentru a asculta opiniile angajatilor sai asupra functionarii organizatiei. Avantajele ar fi deosebit de valoroase: aprofundarea relatiilor umane si constientizarea faptului ca a munci de unul singur nu este intotdeauna modalitatea cea mai buna de a obtine rezultate.

Pune prea mult accent pe actiune, ar trebui sa relativizeze importanta muncii in viata sa. Rare sunt momentele in care el isi ia libertatea pentru a incetini ritmul si pentru a analiza o situatie in timp.

Activitate profesionala

Cei din tipul Trei sunt bataiosi, preocupati in permanenta de atingerea obiectivelor  si de stimularea competitiei, deoarece le place sa-si poata masura progresul in comparatie cu ceilalti.

Simt ca valoarea lor provine din abilitatea de a atrage si a cultiva relatiile de afaceri, un mediu ideal in care pot sa impresioneze cu imaginea pe care o lasa, in special aceea a succesului in cariera.

Sunt motivati de posibilitatea de a avansa, cauta recompense tangibile pentru munca bine facuta si performanete lor: promovari, cresteri de salariu, rapoarte de munca favorabile, distinctii si premii impresionante.

Faptul ca acorda o mare importanta performantei, ii recomanda pentru pozitiile de conducere, fiind buni lideri, organizati, flexibili si entuziasti. Sunt inspirati in identificarea de solutii, in fixarea si atingerea obiectivelor, stiu sa convinga si sa motiveze si de asemenea stiu sa scoata din criza si sa redreseze situatia.

Au un simt al vanzarii remarcabil, pot fi directi si persuasivi, stiu cum sa valorizeze partile bune ale unui produs, se adapteaza cu usurinta inprejurarilor. Pentru a merge direct la tinta prefera sa actioneze de unul singur, deoarece, cel mai probabil, ceilalti nu vor reusi sa tina ritmul cu el.

Aduce un plus de valoare companiei pe care o reprezinta si prin tinuta sa, din care nu lipsesc hainele, accesoriile si bijuteriile scumpe. Afiseaza din belsug marcile impresionante ale unor case de moda vestite, precum si masinile lor de ultima generatie in culori vii, stralucitoare.

Domeniile de activitate preferate sunt cele care presupun provocare: vanzari, lansare de produse, proiecte cu evolutie rapida, divertisment, public speaking, jurnalism.

Tipul Trei printre celebritati

Un exemplu elocvent al personalitatii specifice tipului Trei este Anthony Robbins – unul dintre cei mai cunoscuti autori si speaker-i de dezvoltare personala americani. El abordeaza o serie de tehnici si strategii pentru a imbunatati relatiile umane, modul in care ne organizam timpul, tehnici de inteligenta emotionala, dezvoltare profesionala si educatie financiara.

Tony Robbins a publicat mai multe carti si a organizat o serie de evenimente si emisiuni de televiziune care i-au adus popularitate in toata lumea. Promovarea intensa este unul dintre factorii care au dus la popularizarea seminariilor sale pe plan mondial, fiind printre cele mai apreciate astfel de evenimente.

A sustinut peste 70 de serii de seminarii in intreaga lume, de obicei cu sala plina. Este renumit pentru capacitatea sa de a crea o atmosfera placuta si de a oferi tehnici de calitate, care pot fi asimilate usor de catre public. A colaborat cu personalitati din intreaga lume, carora le-a oferit sfaturi si consiliere.

Printre cartile publicate de Tony Robbins se numara:

  • Putere nemarginita: Stiinta Dezvoltarii Personale
  • Pasi uriasi: Schimbari mici cu efecte mari – 365 de idei pentru autocontrol
  • Descopera forta din tine
  • Deciziile sunt cheia schimbarii

Cele mai cunoscute evenimente:

  • Unleash the power Within
  • Bussines Mastery
  • Date with Destiny
  • Mastery University
  • Leadership Mastery

In anul 2007, Tony Robbins  a fost inclus  in clasamentul revistei Forbes, la pozitia 62 din lista „Celebrity 100”, cu un venit estimat de 30 milioane dolari.

Pin It