Tipul 1 Reformatorul

Tipul principial, idealist. Perfectionistul.

Cei din tipul 1 sunt morali si constiinciosi, cu un deosebit simt pentru ceea ce este corect. Sunt cavaleri ai dreptatii, luptand intotdeuna sa faca lucrurile cat mai bine, dar in acelasi timp, fiindu-le teama sa nu greseasca.

Sunt persoane responsabile, punand intotdeauna munca inaintea placerii si dorintelor lor, pana la nivelul in care pot ajunge sa ii deteste pe cei care nu iau viata in serios asa cum o fac ei.

Au standarde ridicate si tind sa vada lumea doar in alb si negru, bine si rau. Le este usor sa se critice atat pe ei insisi, cat si pe ceilalti. Se straduiesc din greu pentru a fi corecti si a avea dreptate de fiecare data.

Bine organizati, ordonati, pretentiosi, incearca sa mentina standarde foarte inalte, insa din aceasta cauza pot ajunge sa fie foarte critici si perfectionisti. Tolereaza greu imperfectiunile. Isi directioneaza atentia spre cautarea si corectarea greselilor si spre a face lucrurile cat mai perfect.

Modul lor de comunicare este precis si atent la detalii, cu tendinta de a moraliza sau a tine predici. Vor sa aiba intotdeauna dreptate, vor sa-i schimbe pe ceilalti, uneori cu multa inversunare. Deasemenea vor sa fie deasupra oricaror critici astfel incat nimeni sa nu ii condamne. Motivatia lor principala este sa fie apreciati si sa primeasca recunoastere pentru calitatea muncii lor.

Perceptia asupra mediului inconjurator s-a focalizat pe respectul fata de reguli, morala, corectitudine, exactitate. Prima atentie este directionata pentru a identifica ce este corect/incorect si cum ar putea fi  imbunatatit.

Sistemul lor de valori are la baza legea si ordinea si de asemenea rigoarea, dragostea pentru munca bine indeplinita, integritatea, disciplina, simtul efortului, preocuparea pentru ameliorarea lucrurilor inconjuratoare.

Sunt idealisti si vor depune mult efort pentru a imbunatati lumea din jurul lor, lucru care ii plaseaza deseori intr-un rol de reformator social. Insa, elementele cheie pentru cresterea lor sunt acceptarea propriilor imperfectiuni si tolerarea punctelor de vedere ale altor persoane.

In relatiile interpersonale se exprima clar, precis, direct, cu cat mai multa exactitate, alegand cu grija cuvintele intr-o mainera aparent politicoasa. Poate avea  control de sine dar si reactii spontane, poate fi amuzant sau sceptic, jucaus sau foarte serios, gratios dar si inclinat spre izbucniri de iritare si crize de furie.

Decizii

Are instincte, dar le foloseste dupa ce analizeaza situatia prin intermediul gandirii logice. Cand este nevoie sa decida rapid nu ia in considerare diferitele posibilitati si alternative.

Comunicarea

Comunica cordial, politicos, sincer si isi formuleaza opiniile si ideile cu atentie. Pe de alta parte este usor iritabil, devine criticist, foloseste cuvantul “trebuie”, isi da cu parerea si isi afiseaza neplacerea. Ar trebui sa fie atent la limbajul corporal si la mesajele pe care le comunica prin atitudinea non-verbala.

Conflicte

Isi doreste sa se tina cont de ceea ce spune si pentru asta suporta consecintele. Este logic si pragmatic in agrumentatia sa. Poate genera conflicte datorita opiniilor sale puternice si atitudinii critice si acuzatorii.

Nu sesizeaza ca ar fi mai bine sa fie deschis si altor puncte de vedere, mai ales in momentul in care observa ca nu este de acord cu cineva. Are nevoie sa devina flexibil, relaxat, mai putin reactiv si critic si sa invete sa nu se ia prea in serios.

Feedback

Feedback-ul oferit celorlalti este politicos, consistent, dedicat relatiilor pe care le considera importante. Poate deveni amuzant atunci cand este relaxat.

Tonul sau devine  ascutit – agresiv atunci cand ii sunt combatute opiniile si mai ales atunci cand se simte criticat (nu suporta feedback-urile negative – le ia prea personal).

Este animat de dorinta de a-i ajuta pe ceilalti sa se imbunateasca si tocmai din aceasta cauza ajunge sa ii judece pe ceilalti si sa ii forteze prea mult.

Vanzari

Organizat, precis, ofera detalii amanuntite despre produsul sau serviciul respectiv si isi duce la bun sfarsit treaba.

Vrea ca produsele, serviciile sa fie 100% perfecte si din aceasta cauza are tendinta sa ofere prea multe detalii si sa se enerveze usor atunci cand nu obtine efectul scontat.

Este de dorit sa se focuseze pe elemntele cheie ale produsului, sa ofere clientilor ceea ce au nevoie si sa nu ii incarce cu amanunte obositoare. Astfel frustrarea si iritabilitatea ii va scadea considerabil.

Leaderhisp

Conduce prin puterea exemplului personal de organizare, responsabilitate, coerenta, pragmatism si atentie la detalii.

Poate fi reactiv si critic si este exagerat de implicat in detaliile operationale. Foarte sigur ca detine solutia corecta si abordarea cea mai buna, supracontroleaza si detaliaza in exces. Dogmatic si inflexibil.

Trebuie sa invete sa delege fara sa intervina constant pentru a verifica ce fac ceilalti, sa invete de asemenea sa aprecieze varietatea, atat in ceea ce priveste opiniile cat si modurile de a lucra.

Activitate profesionala

Persoanele din tipologia Unu sunt oameni de actiune, practici, animati de dorinta de a fi de folos in cel mai bun sens al cuvantului. Sunt foarte dedicati vietii lor profesionale si asteapta sa fie recunoscuti si apreciati pentru implicarea si calitatea muncii lor.

Sunt de asemenea responsabili, organizati, adepti ai gandirii logice, care cauta in permanenta sa isi dezvolte competentele. Pot fi perceputi ca persoane distante, reci si uneori chiar plictisitoare.

Intr-adevar, pentru a-si duce la bun sfarsit proiectele, acestia prefera sa lucreze singuri sau cu o singura alta persoana. Deoarece preocuparea lor este eficienta, relatia individuala li se pare mai potrivita decat relatia de grup.

Domeniile de activitate potrivite acestui tip de personalitate sunt cele care solicita organizare, metoda, logica si precizie, cum ar fi: administratie, finante-contabilitate, consultanta juridica, dar si in domenii cu caracter tehnic.

Apreciaza metodele de lucru bazate pe reguli clare si precise, ceea ce ii recomanda pentru activitatea de control si implementare a regulamentelor de activitate si a procedurilor de lucru, precum si a standardelor de calitate. De asemenea, pot elabora metode de actiune care sa ajute organizatia/departamentul sa obtina rezultatele stabilite.

Tipul Unu printre celebritati

Un personaj ilustru care evidentiaza trasaturile caracteristice ale tipului Unu este fostul vicepresedinte al Statelor Unite ale Americii (1993-2001) – Al Gore.

Chiar daca a renuntat la viata politica, in prezent este presedinte si cofondator al televiziunii Current TV, consultant senior la Google si membru in Consiliul Directorilor la Apple.

Al Gore si-a prezentat rodul muncii sale de patru ani cu privire la  fenomenul incalzirii globale si necesitatea reducerii emisiilor de CO2, prin intermediul unui remarcabil documentar „An Inconvenient Truth”, castigator a doua Premii Oscar in anul 2007.

Fostul vicepresedinte militeaza pentru convingerea clasei politice americane de a lua masuri clare in privinta reducerii emisiilor de CO2, nefiind la prima confruntare cu Congresul american pe aceasta tema.

In anul 2007 a obtinut Premiul Nobel pentru Pace.

Pin It