Inselatoria – Patima Competitivului

Nevoia de a reusi a Competitivului este atat de mare, incat ii poate manipula pe ceilalti fara sa isi dea seama. Purtand in permanenta o masca stralucitoare, ceilalti nu ii vor cunoaste niciodata adevaratele reactii emotionale.

Nu spune niciodata mai mult decat are intentia, insa isi doreste cu disperare sa placa, sa fie remarcat si admirat. Se identifica cu imaginea sa, cu ceea ce doreste sa vanda. Aceasta poate fi considerata o minciuna, pentru ca un Competitiv este in stare sa faca orice pentru a reusi, pana la a folosi inselatoria si trucurile.

Competitivul este constient ca ii poate manipula pe ceilalti, oferindu-le o imagine care sa le inspire incredere, chiar daca acesta imagine nu corespunde neaparat realitatii. Aceasta practica devine atat de frecventa, incat Competitivul nu o mai poate stapani.

Astfel, persoanele din acesta tipologie sunt foarte atente la imaginea lor si la efectul pe care il au supra celorlalti. Atentia lor este focalizata pe semnele exterioare ale reusitei profesionale si materiale. Mandri de reusitele lor, acestia nu rateaza nicio ocazie pentru a le afisa. Performanta fiind cea mai importanta, mentalitatea Competitivului este ca doar cel care isi sacrifica viata proprie, dar si pe a celor din jur, se poate bucura de succes.

Competitivul isi imagineaza ca proiectele sale sunt realizate pentru binele familiei, insa acestia, deloc pacaliti, le interpreteaza ca fiind un apetit nesatios pentru o reusita egoista si pentru recunoasterea personala. In vacante, el aminteste mereu despre serviciul sau, sau isi convinge familia si prietenii sa faca o calatorie de studiu.

Ii place sa se afle intr-o pozitie de autoritate, deoarece aceasta ii aduce maximul de recunoastere. Va construi o strategie pentru a deveni conducatorul grupului sau, fara scrupule uneori.

Inselatoria in planul personal

Este convins ca banii pot cumpara fericirea si siguranta. El are tendinta sa isi puna valoarea sa umana pe acelasi nivel cu succesul material. O pierdere materiala poate fi dramatica pentru el. Chiar daca afacerile sale merg bine, el va continua sa isi faca griji pentru viitorul sau financiar – Este intotdeauna posibil ca prin lipsa de atentie sa iti vezi fructul reusitei facut praf.

Se focalizeaza prea intens asupra carierei, asa ca e posibil sa-si neglijeze sanatatea si relatiile din cauza unui program de munca exagerat. Este greu sa se relaxeze si pot sa-si petreaca pana si vacantele gandindu-se la proiectele lor. Timpul in care nu lucreaza poate sa-i faca sa se simta neputinciosi sau bolnavi. E foarte posibil sa ajunga la caderi nervoase si epuizare.

Incearca sa-i impresioneze pe ceilalti prin stabilitate si bunastare materiala. Cauta recompense tangibile pentru o munca bine facuta: promovari, cresteri de salariu si rapoarte de munca favorabile.

Inselatoria in planul relational

Acorda foarte multa atentie aparentei sale: „sunt imbracat la patru ace… credeti ca sunt seducator?”. El face totul pentru a-si adapta imaginea exigentelor mediului sau, de exemplu va fi printre primii care sa poarte noile modele de imbracaminte.

El joaca rolul pe care mediul sau, sau partenerul il asteapta (imaginea masculina sau feminina). Vor sa fie genul de persoane cu care iubitul sau iubita sa se dea mare in fata prietenilor.

Doresc sa fie uimitori. Deseori stiu cum sa-si atraga partenerii dar ar putea sa nu stie cum sa sustina o relatie. S-ar putea sa incerce sa obtina intimitatea prin legatura sexuala si vor folosi aceste cuceriri pentru a-si alunga temerile de a nu fi atragatori.

Insealtoria in planul social

Se face remaracat printr-o buna companie. Ii place sa fie in centrul atentiei si a recunostintei sociale. Ii este greu sa suporte atunci cand altcineva este in acest rol. Interpreteaza acest lucru ca fiind un esec, ori asta este ceea ce el evita in primul rand.

Nu este sigur pe sine decat atunci cand beneficiaza de aprecierea celorlalti. El stie asteptarile grupului si se adapteaza acestora. In cazul acestui sub-tip pasiunea minciunii se developeaza in cautarea unei imagini plina de popularitate – prestigiul. Distinctiile, slujbele impresionante, notele mari si premiile au pentru ei un rol important.

Vor sa aiba „pedigree-ul” bun, recomandarile cele mai valoroase. Aceasta se manifesta prin afisarea imbracamintii specifice profesiei lor precum si a marcilor impresionante, case de moda vestite si a masinilor scumpe.

Pe masura ce devin anxiosi au o nevoie compulsiva de a se compara cu altii si a se lua la intrecere cu ei. E posibil sa-si falsifice realizarile si sa minta cu privire la mediul din care provin incercand sa se faca recunoscuti si pentru a impresiona.

Virtutea tipologiei a Treia este onestitatea, a fi autentic in exprimarea sentimentelor sale fara a le amesteca cu propria imagine.

Competitivul va trebui sa accepte ca nu este iubit pentru imaginea sa, ci pentru ca viata ii surade celui care face lucrurile corect, avand constiinta impacata. Aceasta noua credinta poate sa il patrunda si sa ii aduca satisfactii pe planul uman la un alt nivel.

Daca va regasiti in descrierea Tipologiei Trei si doriti sa obtineti sugestii pentru dezvoltarea dvs. personala, puteti solicita acompaniere individuala pentru o lucrare aporfundata cu tipul dvs. de personalitate.

Pin It